جمعه، شهریور ۱۵، ۱۳۸۷

آموزش ساخت پرتره

در یک سال گذشته من و یکی از دوستانم در دانشگاه سعی می کردی امتحان کنیم که میتونیم در مدتی در حدود ۱۵ دقیقه یک پرتره کامل رو از مدل زنده کار کنیم یا نه. مدتی هر ۱۵ دقیقه جامون رو عوض می کردیم و مجسمه نصفه کاره رو خراب می‌کردیم تا دوباره در ۱۵ دقیقه یکی بسازیم.
البته بعد از مدتی متوجه شدیم که برای این کار حداقل ۲۰ دقیقه زمان لازم داریم وگرنه هیچ به ساختن گوش ها هم نمیشه رسید!
مدتی بعد دوستم خسته شد و من تنهایی به کار ادامه دادم و هر کسی که از راه می‌رسید یک پرتره می‌ساختم. اول به بهانه ۱۵ دقیقه «مدل» رو راضی می‌کردم بعد که کار پیش می‌رفت این دفعه مدل بود که خیال نداشت بره و کار تا نیم ساعت یا بیشتر ادامه پیدا می‌کرد.
در یک سال گذشته تقریبن ۳۰ تا مجسمه پرتره کار کردم و این باعث شد که در این زمینه مهارت و سرعتم رو افزایش بدم.
خیال داشتم روش ساخت این پرتره های «۱۵ دقیقه‌ای» رو اینجا آموزش بدم ولی این کار مفصلی هست و مطمئن نیستم که ارزش این همه وقت گذاشتن داشته باشه.
به هر صورت اگر شما این مطلب رو میخونید و علاقه دارید که در این باره یاد بگیرید لطفن در کامنت ها یا به وسیله ایمیل مطلعم کنید.

Jesus Moroles جسوس مورالس

آقای جسوس مورالس مجسمه ساز آمریکایی متولد ۱۹۵۰ در تگزاس هستند و همون طوری که از عکس ها استنباط میشه ایشون گرانیت میخورند و گرانیت می‌آشامند!
اکثر کار های این مجسمه ساز از سنگ گرانیت ساخته شده. البته تا کسی با گرانیت کار نکرده باشه متوجه نمیشه که منظور من از خوردن سنگ چیه!
سنگ گرانیت بر خلاف مرمر که راحت برش میخوره و نرم هست، از استحکام بسیار زیادی برخورداره و سخت ترین ماتریال سنگ برای مجسمه سازی به شمار میاد.(سختی به معنی استحکام)
بنابر این مجسمه هایی رو که عکسش رو در زیر می بینید برای هر برش ۳۰ سانتیمتری ناقابل حداقل بیست دقیقه زوزه دیسک سنگ بر رو به آسمون بلند کرده!
و صیقل دادن هم که به جای خودش! ولی لرومی نداره که نگران آقای مورالس باشیم و بهتره به این فکر کنیم که کارگر های کارخونه سنگ بری بیمه درمانی داشتند یا نه!



هر ماتریالی به اصطلاح زبان خاص خودش رو داره که اگر بتونید زیبایی نهفته در ترکیب و بافت های اون ماتریال رو پیدا کنید این باعث اعتلای نمایشی فرم و زیبایی کار میشه.
و در این سری مجسمه ها همون طور که ملاحظه می‌کنید مجسمه ساز با دادن برش ها و صیقل دادن سطوح بزرگ کار، یا با بریدن و پراندن سطح سنگ هماهنگی بین فرم ها و ماتریال به کار رفته ایجاد کرده که همین باعث تاثیر گذاری هرچه بیشتر این مجسمه ها میشه.

بیوگرافی و عکس های بیشتر در
artnet

برچسب‌ها: , , , ,

کلاس طراحی در هتل!



اگر شما هنرمند ساکن استرالیا هستید بلکه بدتون نیاد به این هتل سری بزنید
چون هر شب برنامه طراحی با حظور مدل زنده برگذار می‌کنند.
به نوشته سایتشون:
Art lovers of all ages can enjoy a relaxed life drawing session in an architectually inspiring space and maybe even the odd glass of wine. All welcome...
0

هتر دوستان از هر سنی (ولی زیرش نوشته که باید بالای۱۸ باشی!) می‌توانند از یک جلسه طراحی از مدل زنده درمحیطی با معماری الهامبخش و بلکه هم با یک گیلاس شراب لذت ببرند. قدم همه به روی چشم (البته اگر پول داشته باشی!)

ورودی سالن فقط ۳ دلار هست.